woensdag 16 december 2009

M'n laatste stagedag op De Boemerang.

Woensdag 16 december, 5 voor half 9 's ochtends. Voor het laatst loop ik het vertrouwde schoolplein op van de basisschool waar ik de afgelopen 11 weken stage heb gelopen. Juf Nienke, die pleinwacht is vandaag, zegt me vrolijk gedag en doet de deur voor me open. Ik loop gelijk naar boven, naar het lokaal van groep 4/5, gooi m'n spullen neer en terwijl de bel gaat loop ik richting de trap om de kinderen op te vangen. Ik zeg juf Lesley gedag en loop naar beneden om thee te halen. Wendy is inmiddels ook aangekomen en samen met d'r loop ik weer naar boven.
Wat hierboven staat was eigenlijk een soort vaste routine geworden. Ik ga het wel missen!

Maar goed, de blog moet natuurlijk ook gaan over je les, dus daar vertel ik nu over. Vandaag kwam Christiane voor de laatste keer bij ons kijken. Nadat ik thee voor d'r had gehaald gingen we bij Wendy's les kijken. Ze begon met een aantal geluiden die een drumstel maken, en de kinderen moesten op een plaatje aanwijzen waar die geluiden vandaan kwamen. Daarna moesten ze een drumstel nadoen. Als tweede deel had Wendy het aanleren van het liedje 'Dichtbij de kerstboom' gepland, waarbij ze een soort tekening had met 'trappetjes' die de toonhoogte aangaven die bij de woorden hoorden. Haar les was erg leuk om te zien!

Rond 10 over 11 liep ik even m'n klaslokaal in om m'n flesje water te pakken, zie ik opeens alle kinderen hun spullen opruimen. Toen realiseerde ik me pas dat het al tijd was om les te geven! Ik pakte snel m'n spullen, riep Christiane en Wendy naar binnen en begon met m'n les. Ik vertelde de kinderen dat het de laatste keer was dat ik muziekles zou geven aan ze. De nodige 'Ah's' en 'Jammer!'s' werden geroepen, want het is natuurlijk ook wel jammer, niet alleen voor hen, maar ook voor mij. Ik vroeg de kinderen wat ze nou het allerleukst vonden wat we gedaan hebben. Heel veel kinderen vonden alle liedjes heel leuk, maar ook de instrumenten- en bewegingsles vielen in de smaak.

Ik vervolgde mijn les met echo-klappen. De kinderen konden goed meedoen, maar op een gegeven moment wist ik gewoon niet meer wat ik moest doen. Ik heb een aantal kinderen zelf ritmes laten verzinnen, wat heel goed ging. Toch ging ik wel heel snel, dat zei Christiane ook. Ze gaf me als tip dat ik de volgende keer veel langer hiermee door mag gaan, maar om het leuk te houden moet ik variëren met klappen, op de knieën slaan, vingers knippen, op tafel tikken, enzovoort.

Ik herhaalde hierna het liedje van vorige week, heel toevallig ook 'Dichtbij de kerstboom'. De kinderen kenden 'm nog goed, dus ook dit onderdeel was vrij snel klaar. Ook hierbij ga Christiane de tip om langer door te gaan. Variëren met dynamiek, de klas in groepjes verdelen en naar elkaar laten luisteren en andere opdrachten die het leuk houden. Wel jammer dat dit m'n laatste les was, anders had ik het zeker nog toegepast! Maar, dan toch nog even de vraag: 'Hoe kan ik zorgen dat ik niet als een sneltrein m'n les doorwerk, maar ook de rust kan vinden?' Niet alleen handig voor het basisonderwijs, maar ook fijn om te weten voor m'n stage op de middelbare school!

En toen kwam het leukste onderdeel van de les: de liedjesquiz! Ik vertelde de kinderen een verhaal over m'n kat die op het toetsenbord van m'n laptop ging liggen en allemaal knopjes indrukte. Doordat ze op die knopjes ging liggen zijn alle liedjes die ik de kinderen heb aangeleerd een beetje vreemd gaan klinken. Natuurlijk had ik de liedjes gewoon gespeeld op m'n piano en ze op de computer bewerkt; de liedjes werden achterstevoren, met echo, heel snel of heel langzaam, of een combinatie van dat alles afgespeeld. De kinderen waren heel enthousiast toen ik ze vertelde dat ik de liedjes ging laten horen, en toen ze wisten dat er een prijs mee te winnen viel, deden ze helemaal goed mee! Ik merkte dat de quiz nog vrij lastig was, omdat je bij sommige liedjes bijna niet kon horen wat het nou was. Uiteindelijk hadden toch veel kinderen meer dan 3 goed, dus ik ben heel trots op ze dat ze nog zoveel hebben onthouden van m'n lessen! We hebben met z'n allen een aantal liedjes nog een keer gezongen, met de nodige spelletjes (denk aan het 'Opstaan-en-weer-zitten-als-je-je-fruitsoort-hoort'-spelletje bij het liedje 'Fruitsalade' of de gebaren bij het liedje 'De zeppelin'). De kinderen hebben voor mij nog 'Jingle Bells' gezongen, dat Engels klonk best goed voor groep 4/5!

Natuurlijk had ik ze beloofd dat ze iets konden winnen met het spelletje, dus deelde ik m'n kaartjes met daaraan een kerstkransje en kerstballetje uit. Natuurlijk ontstond er wat gemopper bij de meiden toen er geen roze balletjes meer waren, maar gelukkig namen ze genoegen met oranje glitterballetjes. Ik wilde net zeggen dat ik het heel leuk heb gehad met de kinderen, toen juf Lesley opeens aan een leerling uit de klas vroeg om iets aan mij te geven. Komt 'ie aanlopen met een boekje met daarin tekeningen, verhaaltjes en gedichtjes van iedereen in de klas! Echt superlief. =) De kinderen riepen allemaal heel hard dat ze me zouden missen, en natuurlijk ga ik hen ook missen!

Morgen ga ik met Wendy voor de laatste keer naar De Boemerang, om te repeteren voor de kerstmusical van groep 6. Nog 1 keer genieten van de leerlingen, juffen en de sfeer op school, en dan is het helaas afgelopen. Maar wat heb ik het fijn gehad daar! =)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten