woensdag 2 december 2009

'Je staat al als een echte leerkracht voor de klas!'

Dat was de reactie van Christiane over m'n stage. Één van de grootste complimenten die je kunt krijgen als aankomend Docent Muziek!

Vandaag kwam Christiane dus kijken bij mij en Wendy op de Boemerang. Ik was eerlijk gezegd best nerveus, want dit keer zou ik vooral beoordeeld worden door iemand die mij 'opleidt' tot docent.
Ik kwam vanochtend om kwart over 8 m'n school binnenlopen met m'n zelfgemaakte papieren Pietenhuis opgerold onder m'n arm. Best lastig hoor, dat ding meekrijgen in de trein in de ochtendspits, maar dat was gelukkig gelukt. Ik heb 'm uitgerold en onder m'n tafel neergelegd, en rond half 9 kwamen de kinderen het lokaal binnen. Ik kreeg gelijk er al gelijk een paar vragen over, want wat was dat gele ding onder m'n voeten? Ik zei dat ze maar moesten afwachten. Nou vragen jullie je waarschijnlijk af waarom ik 'm had uitgerold: als je 'm te lang opgerold laat zitten wordt 'ie nooit meer plat en dat is heel vervelend ophangen. Maar goed, we gaan verder.

Om kwart over 9 was het Wendy's beurt om les te geven. Ik ging samen met Christiane achterin het lokaal zitten, en Wendy begon met tikken op tafel, elk stukje in een ander tempo. De kinderen moesten raden welke tikken bij Sinterklaas, de Pieten of het paard hoorden. Toen vertelde Wendy een verhaaltje met die woorden, en de kinderen mochten de ritmes tikken als ze een woord hoorden. Erg leuk, duurde wel vrij lang, maar de kinderen bleven betrokken bij de les. Daarna is ze verdergegaan met het kerstliedje wat Wendy en ik zelf geschreven hebben voor de Kerstmusical. Ook heeft ze er een soort 'band' bij bedacht, met verschillende instrumenten. Ik vond het leuk om weer eens bij haar te kijken. Daarna hebben we een tijdje zitten praten over Wendy's les, ze had zelf het gevoel dat het niet supergoed ging, ook omdat ze eigenlijk ziek was, maar Christiane en ik vonden het wel een hele leuke les.

Om kwart over 11 was het mijn beurt. Ik begon de les met de zin: 'Als ik dit teken doe, moeten jullie stoppen met mij napraten!' (dankjewel Anna, voor deze leuke inleiding). De kinderen begrepen eerst niet dat ze direct moesten beginnen met napraten, maar later ging het super. Ik heb daarbij wat stem- en ademhalingsoefeningen gedaan, ze konden het heel goed.

De kinderen moesten van mij geluiden bedenken die bij Sinterklaas horen. 'Toetoet' zei er één, een ander zei 'Hihihihi' en weer een ander maakte klikkende geluidjes met z'n mond. Toen zei ik dat ze iets anders moesten bedenken dan de geluiden die het paard maakt, maar alsnog waren er 4 kinderen die toch gingen hinniken of trappelen. Echt hoor, soms denk ik wel eens: 'Ik spreek toch geen Spaans ofzo?'. Maar het was wel leuk om te doen, zeker als de hele klas een paard nadoet. Hilarisch gewoon!

Hierna hing ik m'n Pietenhuis op het bord. Hierop stonden de letters 'O', 'E', 'A', 'U' en 'I'. Ik had een verhaaltje erbij bedacht, dat elke letter voor een kamer stond, de O van open (deur), de E van eetkamer, de A van afbakkamer, de U van uitpakkamer en de I van inpakkamer. In mijn enthousiasme ben ik helemaal vergeten dat verhaaltje erbij te vertellen, wat vooral Christiane erg jammer vond. Gelukkig vonden de kinderen het prachtig en ze luisterden goed naar me. Ik vertelde dat ze de letters eerst één voor één moesten zingen, en daarna vloeiend in elkaar over moesten laten lopen. Dit konden ze echt verbazingwekkend goed! Na deze oefening heb ik ze op de verschillende letters melodietjes laten zingen. Ze namen mijn toon ontzettend goed over en konden de melodietjes bijna vlekkeloos nazingen! Ik ben zo trots op ze =).

Oja, ze moesten ook nog zingen, want waar doe je anders die opwarmoefeningen voor? Nou, dat ging niet helemaal zoals ik had verwacht. Vorige week heb ik het liedje 'Een muis van drop' gedaan, en ik wilde dat deze week nog een keer herhalen. Wat bleek: Had Lesley dat liedje de hele week met de kinderen geoefend omdat ze het willen opvoeren voor Sinterklaas! Ik voelde me vereerd, dat ze een liedje wilden doen wat ik had aangeleerd, maar ik baalde wel, want daar ging een deel van m'n les =P. Gelukkig had ik nog een back-up-plan. Ik vroeg de kinderen welk liedje ze nog wilden zingen. Er werd genoeg geroepen, dus we konden gewoon verdergaan.

En toen was er 1 probleempje... Van een klasgenoot had ik gehoord dat Christiane het niet goed vindt als je het liedje aftelt met 1-2-3, je moet dat dirigerend doen, dus de maat slaan. En laat ik nou net heel slecht zijn in slagtechniek... Ik bedacht me ter plekke dat die klasgenoot dat had gezegd, dus ik probeerde maar een beetje de maat te slaan en de kinderen tegelijk te laten beginnen, maar dat ging dus echt heel slecht. Ik had er gewoon niet aan gedacht van tevoren, dus ik improviseerde maar wat. Dat was wel een hele goede tip voor mezelf: Van tevoren goed oefenen met dirigeren!

Een ander probleem was dat de kinderen zo vreselijk enthousiast waren dat ze maar gewoon begonnen te zingen als ik een liedje had gezegd. Eerst liet ik dat een beetje gaan, maar later heb ik daar wel op ingegrepen. Maar, zoals Christiane al zei, werd het gras een beetje onder m'n voeten vandaan gemaaid... Hier ga ik de volgende keer gewoon heel goed op letten en ze direct corrigeren als ze dit nog een keer doen.

Nog even een vraagje voor jullie: Ik vergeet soms m'n eigen regels, en dat stoort me heel erg. Ik probeer het zo leuk mogelijk te houden en ga soms te erg mee in m'n eigen enthousiasme, dat ik alles maar een beetje laat gaan. Ik heb dan wel een blaadje voor me liggen met daarop de regels, maar toch vergeet ik ze weer. Heeft iemand een tip voor me om me echt consequent aan m'n eigen regels te houden? 't Zou fijn zijn als iemand daar iets over kon zeggen!

Ik vond het in ieder geval wel een hele leuke dag, heel vermoeiend, nu ik dit typ vallen m'n ogen ook bijna dicht, maar ook weer heel leerzaam. Uiteindelijk was het helemaal niet erg dat Christiane kwam kijken, want ik heb er toch veel van geleerd! En natuurlijk was ik heel blij met het compliment van Christiane =).

1 opmerking:

  1. Goed hoor!:D Volgens mij best een leuke les! Wat betreft je vraag; ik vind 'm heel lastig. Ik heb hem zelf ook als vraag op m'n blog staan, haha. Misschien wel een goeie om te bespreken met stagereflectie? :D
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen